Keskiajan skolastikot uskoivat universaalien (jumalan arkkityyppien) olemassaoloon. Nominalistit kiistivät tämän: yläpuolellamme ei ole ontologisia universaaleja (eikö siis myöskään EU:ta ja valtiota). Vain tässä ja nyt on olevaa, vain empiirisesti todettavat faktat ovat. Mutta faktat eivät kerro, millaisia (poliittisia) päätöksiä pitäisi tehdä. Nykyaikana ei enää puhuta hyvästä tai pahasta. Nykymoraali perustuu relativismille, joka itse ei perustu mihinkään. Arvostaa voidaan mitä tahansa, arvoista käy kaikki, pahuusdiskurssia ei ole.http://juhanikahelin.puheenvuoro.uusisuomi.fi/128654-ymmarrys-runous-maailmankuva-uuspapistoa-paetessa
Tosiasiallisesti valtaa on vähän suurimmalla osalla. Todellisuudessa jopa niin vähän, että monella filosofisella kysymyksellä ja poliittisella kysymyksellä ei ole mitään käytännön merkitystä vaan kyse on ihan teoreettisesta sanoilla leikittelystä. Suomalaisilla ei ole mitään valtaa maailman talouskysymyksiin. Aikanaan Nokian Jorma Ollila ja kumppanit kuvittelivat omaavansa valtaa ja riehuivat vähän aikaa. Onneksi riehunta loppui lyhyään ja rahat ja valta menivät. Eräs globaalin markkinajärjestelmän hienous on, että yksittäisillä toimijoilla ei ole kykyä vaikuttaa juuri mihinkään. Suomi on niin pieni osa maailmantaloudessa, että sillä ei juurikaan ole mitään mahdollisuuksia vaikuttaa mihinkään. Joskus voi satunnaisesti edistää jotain itselle tärkeää jos on tarpeeksi ovela ja viekas. Tämän tason viekkaus on harvinaista ja pääasiallisesti suomalaiset vain vahingoittavat itseään.
Ilmastonmuutosdiskurssissa puhutaan paljon juuri tälläisestä vaikuttamisesta. Tosiasiallisesti suomalaisten voimilla ei vaikuteta mihinkään vaan jos suomalaiset jättävät energiaa kuluttamatta kuluttamatta jätetty energia kulutetaan jossain muualla.
http://netn.fi/ajankohtaista/konservatiivit-vs-liberaalit-vai-onko-kumpiakaan
Universalismidiskurssi ei kylläkään ole Länsimaista mihinkään kadonnut vaan lähes kaikki Lännen politiikka ja ajattelu perustuu universalismiin. Universalistiset oletukset eivät ehkä näy kaikille selvästi mutta ne ovat siellä takana. Esim. demokratia on väistämättä Läntisessä kielenkäytössä universalistinen; ainakin verrattuna partikulaariseen ajatteluun.
http://areena.yle.fi/radio/1777161
Esim. kansan syrjäyttäminen on väistämättä universalistiseen käsitteeseen perustuva, koska partikulaariselle ajattelijalle kansaa ei ole olemassa. Partikulaarinen filosofia vapauttaa universalismin harhasta, koska mitään universaalia ei ole. Post-modernistina en ainakaan pääasiallisesti ole universalisti vaan partikularisti. Erityisesti kristinuskossa on paljon universalismia universaalin Jumala käsitteen kautta, joka on kaikkivoiva. Mm. äärettömän käsite kehittyi kristityille filosofeille juuri Jumalan äärettömyyttä pohtiessa ja äärettömän suuren inverssi on äärettömän pieni. Äärettömän pientä pohdittaessa löydettiin derivaatta ja integraali. Universalismi on myös fysiikassa tärkeä havainto mutta ihmisen tietä pohdittaessa, se johtaa aikalailla järjettämiin filosofioihin ja ajatuksiin.
Elämme rihmastojen aikaa, sanoo Osmo Pekonen. Internet, sosiaalinen media on epälineaarinen, anarkistinen, rihmaston kaltainen. Myös fysiikassa ja biologiassa on omat rihmastonsa. Länsimaista kulttuuria ja tiedettä hallitsi pitkään ja vieläkin näkemys hierarkisesta tiedon puusta. Sen sijaan rihmasto on vailla hierarkiaa. Pekonen puhuu myös solmuista (matematiikassa, fysiikassa, alkeishiukkasissa). Minä yhdistäisin solmut aivoihin: hermosolut ja säikeet luovat koko ajan itseään, risteävät, solmiutuvat, kohtaavat ja hajoavat. Näin voisimme tehdä me ihmisetkin. Solmuissa, risteämissä näet ja ymmärrät moneen suuntaan, olet lukutaitoinen. Siinä tämän päivän monikulttuurisuus, monimuotoisuus, moniarvoisuus, monipuolueisuus, moniuskontoisuus.http://juhanikahelin.puheenvuoro.uusisuomi.fi/128654-ymmarrys-runous-maailmankuva-uuspapistoa-paetessa
Yhteiskunnassa (ja taloudessa) meillä on markkina ja toisessa ääripäässä komentojärjestelmä. Näiden väliin voi sijoittaa verkoston. Verkostoja on monenlaisia. Internet itsessään perustuu verkkoon eli se ei ole hierarkinen ainakaan kovin suuressa määrin.
http://jouniflemming.puheenvuoro.uusisuomi.fi/128652-maailmanloppu-peruttu-luonnonvarat-eivat-ole-loppumassa
http://sirkkakankainen.puheenvuoro.uusisuomi.fi/128655-punainen-risti-varoittaa-eurooppaa-kriisista
http://riikkasoyring.puheenvuoro.uusisuomi.fi/128661-punainen-risti-eurooppa-on-kriisialue
Euroopan ongelmat johtuvat pitkälti siitä, että eurooppa ei enää kykene riistämään kehitysmaita entiseen malliin. Itse en ole rasisti eli en pidä mitenkään hyvänä, että eurooppalaisen elintasoa pönkitetään kehitysmaiden riistämisellä. Sinällään en kannata ihmisten riistämistä, mutta pidän kuitenkin parempana, että riisto ei ole rasistista kuin että se olisi rasistinen. Valkoista saa riistää yhtä suurella oikeutuksella kuin mustaa tai keltaista. Itseasiassa koska monet valkoiset ovat hyötyneet monien muiden värien riistosta historiallisesti; niin riiston oikeutusta pitää tarkastella kumulatiivisesta riistosta lähtien. Minulle kaikki värit ovat tasa-arvoisia enkä lähde puolustamaan yhtään väriä. Itseäni ei kiinnosta euroopan pelastaminen, koska en ole rasisti ja jos olisin kiinnostunut euroopan pelastamisesta, niin silloin loogisesti toimisin omia arvojani vastaan. Yleensäkään partikularistina ja postmodernistina en ole kiinnostunut pelastamaan mitään, koska minkä takia pelastaisin tai auttaisin, mitä hyvää eurooppalaisten pelastaminen ajaa? Ei mitään hyvää. Eurooppalaisten ongelmat johtuvat heidän kyvyttömyydestään riistää ja riistäjän muuttuminen saaliiksi on yksi elämän laki. Miksi saaliseläintä pitäisi puolustaa? Mitään syytä ei ole. Itsellä ei ole hätää, koska Draco imperiumi on luvannut suojella kaikelta pahalta ja koska omat avaruusyhteydet eivät suosittele mitään väliintuloa. Minulta ovat avaruusolennot kysyneet pitäisikö ihmiskuntaa auttaa/pelastaa ja olen vastannut, että ei pidä. Olen tyytyväinen siihen, että Draco imperiumi suojelee minua. En näe mitään syytä pelastaa kristittyjä/muslimeja/juutalaisia jne. Pääasiallisesti ihmiskunta ei ole saavuttanut sellaista etiikan/moraalin tai muuta kehitysastetta että sen hyvinvoinnista pitäisi olla huolissaan. Ihmiskunnalle parasta terapiaa on kärsimys ja epätoivo ei rakkaus. Raamatussakin Jumala puhuu näistä asioista ja nimenomaan tuo esiin kärsimyksen ja epätoivon kasvattavan roolin ihmiskunnan kehittämisessä.
http://juffo.blogspot.fi/2012/12/ufot-politiikassa.html
http://blogit.iltalehti.fi/raimo-ilaskivi/2013/01/02/presidentti-on-puhunut-ja-varoittanut-oleskeluyhteiskunnasta/
Raimo Ilaskivestä on vanhemmiten tullut pehmo hyysäri. Itse kun en ole humanisti niin ihmisten elämällä tai kuolemalla ei ole sellaista merkitystä tai edes koko lajin selviämisellä/loppumisella jne. Ihminen ei ole mitenkään valittu laji eli sen selviäminen/tuhoutuminen on siitä itsestään kiinni.
http://arhikuittinen.puheenvuoro.uusisuomi.fi/128679-vasemmistoeliitti-luovuttaa-aanestajansa-perussuomalaisille
Riistäjän (tai pedon) muuttuminen saaliiksi tapahtuu aina joskus. Toivottavasti eurooppa kykenee omaksumaan uuden roolinsa saaliina ja riiston kohteena. Hyviä riistämisiä!
http://www.harrijaskari.fi/blogi/2013/01/suomi-voi-valita-kasvun-tai-hyytymisen/
http://politiken.dk/udland/ECE1856226/roede-kors-europa-bliver-verdens-nye-braendpunkt/
Euroopan johtajilta vaaditaan nyt paljon. Euroopan johtajien tulee olla riittävän säälimättömiä ettei vahingossakaan kansalle tule kuvaa, että siitä välitettäisiin.
http://jpoli.blogspot.fi/2013/01/niiniston-puhe-jarjeton.html
http://yle.fi/uutiset/jyrki_kasvi_leikitaan_tuottavuutta/6434911
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti