maanantai 29. huhtikuuta 2013

Äiti Theresa ja avustamisen etiikka

Passive acceptance or even glorification of suffering can be adaptive when people have no choice. As the much loved Serenity Prayer says, “Grant me the serenity to accept the things I cannot change.” This attitude of embracing the inevitable is built into not only Christianity but also other religions, especially Buddhism. But passive acceptance of avoidable suffering is another thing altogether, which is why the prayer continues, “. . . the courage to change the things I can; and the wisdom to know the difference.”
http://www.alternet.org/belief/mother-theresas-masochism-does-religion-demand-suffering-keep-people-passive?paging=off

http://www.nouvelles.umontreal.ca/udem-news/news/20130301-mother-teresa-anything-but-a-saint.html

Katolisen kirkon, kristinuskon ja Vatikaanin ideologiset käsitykset tulevat kaukaa vahvasti ei-teknologiselta aikakaudelta. Ei-teknologisella kulttuurilla on erilaiset käsitykset kuin teknologisella. Sinällään niitä ratkaisuja, jotka tehdään primitiivisestä teknologisesta perspektiivistä ei voi arvostella hyperteknologisesta kulttuurista käsin. Primitiivisten kulttuurien kuten katolilaisuus ratkaisut ovat lähtökohtaisesti primitiivisiä eivät ole siitä maailmasta missä suurin osa Jussi Median lukijoista elää vaan toisaalta; aikojen takaa tulevia käsityksiä ja ikuisia totuuksia.
http://dialoginternational.typepad.com/dialog_international/2005/05/christian_fasci.html

http://www.rotten.com/library/religion/secret-archives-vatican/

http://finnsanity.blogspot.fi/2013/04/kirkon-raiskauskulttuuri-avautuu.html

Kristinusko ja Vatikaani ovat organisoituneet Jeesuksen sanoman levittämiseksi ja niiden teknologinen ja ideologinen perusta on hyvin vanhoissa käsityksissä ja teknologioissa. Kaikki organisaatiot ovat pitkälti perustamisaikojensa ideologisten ja teknologisten käsitysten vankeja ja siksi uudistuminen on niin vaikeaa.
http://whispersintheloggia.blogspot.fi/2013_04_01_archive.html

http://vaticanwatcher.blogspot.fi/2013/03/chinese-regards-to-pope-francis.html

http://clericalwhispers.blogspot.fi/2013/04/toronto-casino-catholic-church-condemns.html

Vatikaanilla on jonkun verran poliittista merkitystä ja painoarvoa. Vatikaanin poliiittisen painoarvoa en tässä nyt pystyä arvioimaan mutta ilmeisesti sillä on jonkin verran painoarvoa ja kykyä tehdä politiikkaa. Tosin jo pelkästään uskonto rajoittaa sen kykyä tehdä politiikkaa rajusti ja se on lukkiutunut poliittisiin kantoihin, jotka vähentävät Vatikaanin kykyä solmia yhteistyötä monien tahojen kanssa.
http://ulkopolitist.wordpress.com/2013/04/19/mita-tiedamme-suomesta-syyriaan-lahteneista/

http://www.romereports.com/palio/index.php?newlang=english

Toisaalta uskonto myös mahdollistaa politiikantekoa ja organisoitumista.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti