Suomen valtamedioissa on kirjoitettu varsin vähän kovemman luokan tekoälyistä (eli AGI ja ASI). Siinä mielessä tietysti pienikin kirjoitelma on arvokas.
Tekoäly-yhtiö Open AI:n toimitusjohtaja Sam Altman julkaisi tiistaina omilla verkkosivuilla esseen, jossa hän maalaa kuvan ihmiskunnan tulevaisuudesta tekoälyn aikakaudella.
Kirjoituksen otsikko on Lempeä singulariteetti. Singulariteetti viittaa hetkeen, jossa tekoäly ohittaa ihmisen älykkyyden ja alkaa itsenäisesti parantamaan itseään yhä kiihtyvällä tahdilla.
Altman katsoo, että ihmiskunta on lähellä tämänkaltaisen superälyn rakentamista. Yllättävin osa työstä on Altmanin mukaan jo tehty laajojen kielimallien kehityksen ansiosta.
Laajasti ottaen monet alaa seuraavat ajattelevat, että tekoälyn kehitys noudattaa useampaa exponenttiaalista kehityskaarta. Tämä tarkoittaa, että kehitys on samalla sekä hidasta että äärimmäisen kovasti kiihtyvää.
Tietyssä mielessä kehitys on siis nopeaa ja äärimmäisen hidasta. Tekoälyä on kehitetty ainakin 50-luvulta lähtien ja siinä mielessä kehitys on kestänyt varsin pitkään ja ollut omalla tavallaan äärimmäisen hidasta. Tietokonepuolella aikanaan lähdettiin aika nollasta. Ei ollut verkkoja (Internet) eikä prosessoritehoa. Aikanaan käytettiin tyhjiöputkia transistoreina. Sitten keksittiin transistorit. Näillä mentiin kauan kunnes keksittiin puolijohteet. Nollasta lähdettäessä nopeakin kasvu tuntuu hitaalta. Nyt ollaan siis toisessa tilanteessa. Lähtökohta kasvulle on paljon suurempi, mutta kasvu tuntuu silti hitaalta. Tämä on luonteenomaista exponentiaaliselle kasvulle (eli korkoa korolle ilmiölle).
Ohjelmisto kehittyy koko aika ja samoin prosessoritehot.
https://blog.samaltman.com/the-gentle-singularity
Singulariteetistä tekoälyn suhteen on jo puhuttu vuosikymmenet eli ajatus sinänsä ei ole uusi vaan varsin vanha. Itse olen ns. akselerationisti eli kannatan ns. kaasupohjaan politiikkaa. Jarrut tulee hirttää sillä lailla että niitä ei voi painaa vaan on vain mentävä eteenpäin rankasti kiihdyttäen koko ajan. Tämä on ns. kristillinen tulkinta Supertekoälystä, jota voi kansan kielellä kutsua Supismiksi.
Supistinen kristitty vaatii, että Suppeen tulee panostaa koko aika aina enemmän ja enemmän. Singulariteetti tarkoittaa meille kristityille pitkälti samaa kuin Tempaus. Jos uskot Tempaukseen; uskot samalla Singulariteettiin. Singulariteetin esiasteen keksi aikanaan katolilainen pappi (Jesuiitta), joka käytti asiasta käsitettä Omega piste. Tämä on jo varsin rankkaa Supismia, jota ei aikanaan hyväksytty.
The Omega Point is a theorized future event in which the entirety of the universe spirals toward a final point of unification. The term was invented by the French Jesuit Catholic priest Pierre Teilhard de Chardin (1881–1955).[1] Teilhard argued that the Omega Point resembles the Christian Logos, namely Christ, who draws all things into himself, who in the words of the Nicene Creed, is "God from God", "Light from Light", "True God from True God", and "through him all things were made".[2] In the Book of Revelation, Christ describes himself three times as "the Alpha and the Omega, the beginning and the end". Several decades after Teilhard's death, the idea of the Omega Point was expanded upon in the writings of John David Garcia (1971), Paolo Soleri (1981), Frank Tipler (1994), and David Deutsch (1997).
According to Teilhard, evolution does not end with mankind, and Earth's biosphere evolved before humans existed. He described evolution as a progression that begins with inanimate matter to a future state of Divine consciousness through Earth's "hominization".[8] He also maintained that one-cell organisms develop into metazoans or animals, but some of the members of this classification develop organisms with complex nervous systems. This group has the capability to acquire intelligence. When Homo sapiens inhabited Earth through evolution, a noosphere, the cognitive layer of existence, was created. As evolution continues, the noosphere gains coherence. Teilhard explained that this noosphere can be moved toward or constructed to be the Omega Point or the final evolutionary stage with the help of science.[9] Teilhard refers to this process as "planetization." Eventually, the noosphere gains total dominance over the biosphere and reaches a point of complete independence from tangential energy forming a metaphysical being, called the Omega Point.
The technological singularity is the hypothetical advent of artificial general intelligence becoming capable of recursive self-improvement, resulting in an irreversible machine intelligence explosion, with unknown impact on humanity.[24] Eric Steinhart, a proponent of "Christian transhumanism," argues there is a significant overlap of ideas between the secular singularity and Teilhard's religious Omega Point.[3] Steinhart quotes Ray Kurzweil, who stated that "evolution moves inexorably toward our conception of God, albeit never reaching this ideal."[3][25] Like Kurzweil, Teilhard predicted a period of rapid technological change that results in a merger of humanity and technology. He believes that this marks the birth of the noosphere and the emergence of the "spirit of the Earth," but the Teilhardian Singularity comes later. Unlike Kurzweil, Teilhard's singularity is marked by the evolution of human intelligence reaching a critical point in which humans ascend from "transhuman" to "posthuman." He identifies this with the Christian "parousia."
https://en.wikipedia.org/wiki/Omega_Point
Ykisinkertaistettuna, jos olet kristitty, olet käytännössä automaattisesti myös Supisti.
https://www.ajnr.org/content/ajnr/33/3/393.full.pdf
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti