lauantai 9. maaliskuuta 2013

Pertti Haaparanta ja osaaminen

Pertti Haaparanta kirjoittaa jotain Talous ja Yhteiskunnassa.
http://www.labour.fi/ptTjaYlehti.asp?LehtiID=90

Jos haluaa käydä yhteiskunnallista keskustelua niin kannattaisi julkaista lehti myös netissä ilmaiseksi luettavassa muodossa. Harva nimittäin tilaa Taloutta ja Yhteiskuntaa. Webistä kyllä löytyy vanhemmat numerot muttei uusinta. Ainakaan Talous ja Yhteiskunta ei osaa Internet vaikuttamisen alkeita. Siinä vaiheessa kun artikkelin voi lukea; niin se ei enää ole yleisen keskustelun alla.
http://www.iltasanomat.fi/paakirjoitus/art-1288546561700.html

Palkansaajien tutkimuslaitos on muutenkin propagandavirasto eli jos haluaa tehdä propagandaa; kannattaisi antaa jonkun lukea sitä. Propagandan maksullisuus tuskin lisää sen uskottavuutta.
http://yle.fi/uutiset/mika_on_syyna_yritysten_vientiongelmiin/6527162

Ihan tarkkaan en pysty kommentoimaan Haaparannan kirjoitusta, kun en ole sitä lukenut.
http://yle.fi/uutiset/professorin_yllatysvaite_vientiongelmat_johtuvat_huonosta_yritysjohdosta/6526885

Suomen yritysjohdon osaaminen varmasti on puutteellista. Suomessa ei ole koskaan panostettu tarpeeksi liikkenjohdon tutkimukseen eikä kaupalliseen opetukseen. Insinööriopetukseen on kyllä investoitu mutta esim. markkinoiden ja kuluttajien ymmärtämistä on aina vähätelty. Erityisesti kansainvälisen liiketoiminnan opetukseen ei ole investoitu niin paljon kun pitäisi. Samoin eri markkina-alueiden erityispiirteiden tutkimiseen pitäisi investoida valtavasti nykyistä enemmän.

Pelkästään millään vientiosaamisella ei nykytaloudessa pärjään, koska vienti on yritysten kansainvälistymisen alkuvaiheen tapa toimia. Globaalissa taloudessa pitää kansainvälistyä paljon pidemmälle kuin pelkästään viennillä: eli tuotanto, markkinointi, johto jne. Globaaliyritys ei enää ajattele kansallisvaltiotasolla eli toimintaa vientinä. Myös tuonti on tärkeää, jopa tärkeämpää kuin vienti. Lisäksi erityistä huomiota pitää kiinnittää kulttuuriosaamiseen ja moniin muihinkin asioihin mitä ei välttämättä korosteta tarpeeksi mutta jotka ovat sanken monimutkaisia ja vaikeita jos niihin ei kiinnitetä huomiota. Kulttuurin ja toimintaympäristön pehmeiden asioiden ymmärtäminen vaatii valtavasti osaamista johon ei ole kiinnitetty tarpeeksi huomiota. Esim. Nokian romahduksen syyt luultavasti löytyvät markkinoiden asiakastarpeiden muutoksen ymmärtämisen unohtamisesta kokonaan. Nokialla ei huomattu, että asiakkaat eivät ajattela asioista samallalailla kuin Nokian johto. Asiakkaan tarpeita ei pidä unohtaa eikä vähätellä vaan pyrkiä ymmärtämään ne syvällisesti.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti