PIAN julkaistavassa matematiikan muutoksia käsittelevässä tutkimuksessa Metsämuuronen tutki juuri tätä asiaa yhdeksäsluokkalaisten parissa. Siitä nousi kaksi keskeistä havaintoa.
Ensinnäkin kaikkien oppilaiden osaaminen oli laskenut, myös kympin oppilaiden. Parhaatkaan oppilaat eivät jaksaisi enää tehdä esimerkiksi laskutoimituksia, jos ne pitää tehdä sähköisesti. Se koetaan vaivalloiseksi.
Heikoimmat oppilaat eivät puolestaan enää osaakaan tehdä tehtäviä, kun ovat jo aiemmin ajatelleet, etteivät kuitenkaan osaa. Lisäksi tämä ryhmä näyttää pärjäävän yhä heikommin sanallistetuissa tehtävissä.
Joko on niin, että on ”yleistä laiskistumista”, eli oppilaat eivät jaksa lukea huolella tai loppuun tehtävää. Tai sanavarasto köyhtyy. Se puolestaan liittyy äidinkieleen ja lukemiseen, Metsämuuronen arvioi.
https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000009349146.html
Laskutaito ei koskaan ole ollut Suomessa kummoista, mutta nyt ei enää hallita sitäkään vähää. Ei ajattelua voi tietokoneelle ulkoistaa, silloin on täysin riippuvainen tietokoneesta. Mitä järkeä sitten on edes opiskella jos ei mitään nuoret opi kuitenkaan. Ilman matematiikkaa ei oikein pysty ajattelemaan monia asioita, eikä tietokoneelle ulkoistettu ajattelu oikein ole ajattelua ollenkaan. Kyllä ihmisen pitäisi itse pysty edes vähän ajattelemaan. Ei Google, WolframAlpha tai ChatGPT voi ajattelua korvata. Rutiineja se voi tietysti automatisoida mutta lopullinen vastuu on ihmisellä, ei tietokoneelle. Tietysti sitten ja tietysti nuoret sen laskevat, että tulevaisuudessa Superäly vapauttaa ihmisen ajattelusta mutta silloinkin vastuu säilyy ihmiselle. Ei tietokone ole vastuussa ihmisen hyvinvoinnista ja toimintakyvystä.
Itse tykkäsin kyllä matematiikassa koulussa. Se oli mukavan rentouttavaa. Harmi vain, että koulussa ei vaatimustaso ja mahdollisuudet opiskella olleet kovinkaan kummoiset. Opettajien tyhmyys oli valtavaa.
https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000009346476.html
Lapsille pitäisi olla kunnon oppikirjat, joista voisi itsenäisesti opiskella niin paljon huvittaa. Harvassa paikassa saa kunnon opetusta, innokkaille lapsille voitaisiin vaikka tehdä Youtubeen suomenkielisiä opetusvideoita, niin ei tarvitsisi katsella opettajan touhuja. Jatko-opinnoissa joutuu kuitenkin opiskelemaan asiat kirjoista ilman opettajan opetusta pitkälti. Eihän luennoilla millään ehditä kaikkea käsitellä eli lapsien pitäisi oppia hakemaan tietoa kirjoista (ja nykyään netistä). Internetissä on vain se ongelma, että ei sieltäkään kovin helppo mitään tietoa ole hakea. Tietoa löytää vain jos jo tietää asioista.
Kuva 1. Opiskelijoita, StableDiffusion |
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti