keskiviikko 7. helmikuuta 2024

Lapset Tylypahkaan kouluun

Virtuaalitodellisuus on nyt edennyt niin pitkällä, että sitä voitaisiin hyödyntää kouluissa. Lapsille tulisi luoda virtuaalinen koulu. Projekti Tylypahka viestittäisi maailmalle, että Suomi on uuden teknologian tosissaan. Applen uusi Vision Pro mahdollistaa lapsille kokonaisen kokemuksen virtuaalitodellisuudessa. Tylypuhka koulussa lapset voisivat viettää aikaa ja opiskella erilaisia noituuden muotoja, kuten esim. luudalla lentely ja erilaiset loitsut. Tällainen koulu valmistaisi lapsia elämään tietokoneiden kanssa ja niiden sisällä. Aivan lähitulevaisuudessa virtuaaliteknologia ja tekoäly yhdessä tulevat mahdollistamaan todella todellisen kaltaisen fantasia maailman. Lapsia jo koulutetaan elämään virtuaalitodellisuudessa erilaisilla peleillä  kuten esim. Fortnite, GTA V jne.

Olen jo pitään puhunut (lue kirjoittanut) että uudesta Presidentistä tulee todennäköisesti viimeinen nisäkäspresidentti. Tulevaisuudessa Presidentit olemaan enemmän tai vähemmän tekoälyjä.  Tulevaisuuden Presidentti voi olla nimellisesti ihminen mutta on kuitenkin todellisuudessa tietokone. Meidän tulisi nyt ryhtyä valmistelemaan lapsia virtuaalitodelliseen yhteiskuntaan. Aikanaan kehuttiin, että suomalaiset lapsilla on känny taskussa silloin kun tämä ei ollut vielä yleistä. Nykymaailmassa tuollainen peruskännykän käyttö ei enää viesti edistyksellisyyttä vaan pikemminkin taantumusta. Lapsille tulee virtuaalinen kouluympäristö. Valtion tulisi nyt tarkoin pohtia kuinka valtavat säästöt tulisiavat siitä, että koulut siirrettäisiin virtuaalitodellisuuteen. Lapset on jo tähän valmisteltu Fortnite ja muiden pelien avulla. Uskon, että suomalaisesta voitaisiin tehdä todellinen Pisa lapsi. Kouluviikko voitaisiin jakaa virtuaalipäiviksi ja sitten joskus voitaisiin pitää fyysinen koulupäivä. Miettikää niitä säästöjä, jotka syntyisivät jos lapset vaikka kävisivät yhden päivän viikossa todellisessa koulussa ja lopun ajan opiskelisivat virtuaalitodellisuudessa. Säästöt olisivat valtavat, todella valtavat. Tehdään Tylypahkasta totta! Suomalaiset lapset ansaitsevat sen.

 Virtuaalitodellisuus (VR) on teknologia, joka luo keinotekoisen ympäristön, johon käyttäjä voi uppoutua erilaisten laitteiden, kuten VR-lasien, avulla. VR voi tarjota lapsille uusia ja innostavia tapoja oppia erilaisia asioita, kuten historiaa, maantiedettä, kulttuuria, koodausta ja robotiikkaa. VR voi myös edistää lapsen luovuutta, ongelmanratkaisua, yhteistyötä ja tunnetaitoja. 🌎

Lapsille suunnattuja VR-sovelluksia ja -pelejä on olemassa monia, ja niitä voi löytää esimerkiksi [Google Playsta](^1^) tai [App Storesta](^2^). VR-sovelluksia voi käyttää joko älypuhelimella tai erillisellä VR-laitteella, kuten [Oculus Quest 2](^3^). VR-sovelluksia voi myös luoda itse, jos on kiinnostunut ohjelmoinnista. Esimerkiksi [CoSpaces Edu] on alusta, jolla voi rakentaa omia VR-maailmoja ja -kokemuksia. CoSpaces Edun avulla voi myös opettaa lapsille ohjelmointia ja robotiikkaa. 🤖

VR:n opettamisessa lapsille on tärkeää huomioida lapsen ikä, kiinnostus, taitotaso ja turvallisuus. VR ei sovi kaikille lapsille, ja sen käyttöä tulisi rajoittaa sopivaan määrään. VR:n käyttö voi aiheuttaa joillekin lapsille pahoinvointia, huimausta, päänsärkyä tai muita oireita. VR:n käyttöä tulisi valvoa aikuisen toimesta, ja lapsen tulisi pitää taukoja säännöllisesti. VR:n käyttöä ei suositella alle 13-vuotiaille lapsille, sillä se voi vaikuttaa haitallisesti lapsen näköön tai aivojen kehitykseen. 👀

VR on siis yksi mahdollinen tapa opettaa lapsille monia asioita, mutta se vaatii myös vastuullisuutta ja harkintaa. VR ei korvaa perinteisiä opetusmenetelmiä, vaan se on lisäväline, joka voi tukea lapsen oppimista ja innostumista. VR voi avata lapselle uusia ovia ja näköaloja, mutta se ei saa viedä lapselta yhteyttä todelliseen maailmaan ja muihin ihmisiin. 😊

Lähde: Keskustelu Bingin kanssa, 7.2.2024
(1) Lukutaidon oppimisesta ja opettamisesta | Opetushallitus. https://www.oph.fi/fi/koulutus-ja-tutkinnot/lukutaidon-oppimisesta-ja-opettamisesta.
(2) 3. Tunnetaitoja oppii harjoittelemalla | Opetushallitus. https://www.oph.fi/fi/oppimateriaali/tunteesta-tunteeseen-ohjaajan-opas/3-tunnetaitoja-oppii-harjoittelemalla.
(3) OHJELMOINNIN OPETTAMINEN LAPSILLE - Oulu. http://jultika.oulu.fi/files/nbnfioulu-201609172814.pdf.

Bingin käsitys VR:stä ja lapsista.

Vituaalitodellisuus olisi myös siinä mielessä hyvä, että siellä lapsi voisi vapaasti valita oman ulkonäkönsä. Esim. tytöt voisivat ryhtyä pojiksi ja päin vastoin. Tämä olisi nykyajan vaatimusten mukaista. Samalla lapsi voisi valita vapaasti ihonvärinsä ja muut yksityiskohdat. Osa voisi haluta olla esim. koiria, kissoja jne. Lisäksi olisi mahdollista toteuttaa erilaisia muita olentoryhmiä. Biologian tunnilla voitaisiin esim. sijoittaa koululuokka vaikka minne, aina viidaskosta avaruuteen asti. Tällainen monipuolisuus olisi varmasti lasten mieleen. Tylsä perinteinen koulu saisi jäädä sinne minne se kuuluu eli historiaan.

Moni lapsi tykkää dinosauruksista. Lapset voisivat esim. käydä silittämässä dinosauruksia virtuualimaailmoissa. Tällainen olisi mukavaa. Lapsilla voisi olla vaikka virtuaalikoiria ja kissoja lemmikkeinä. Luulen että olisi todella suosittua. 

Aamulla kun lapset heräävät kotona he lähteävät esim. luudalla lentäen kouluun. Luudalla lentäminen olisi varmasti mukava alku päivälle.

Tekoäly on jo nyt edennyt niin pitkälle että se kykenee luomaan erilaisia virtuaalitodellisuuksia. Opetus tulisi modernisoida nykyaikaan. Vaikka Virtuaalitodellisuus (VR) on vieläkin aika uusia asia, sitä on kuitenkin tutkittu jo vuosikymmeniä. Erilaisia visiirejä on ollut olemassa jo ainakin 80-luvulta. Tosin ne olivat silloin varsin primitiivisiä ja tylsiä, koska ei niillä juurikaan pystynyt mitään tekemään. 

Nyt pitää ottaa huomioon se, että vaikka VR on tällä hetkellä vielä aika uusi asia yhteiskunnassa, niin aika menee nopeasti. Luultavasti jo vuonna 2030 asiat ovat ihan toisin. Silloin kilpailukykyinen talous joutuu väistämättä käyttämään laajalti tekoälyä ja erilaisia virtuaalitodellisuuksia. Näistä käytetään monenlaisia nimiä, mm. lisätty todellisuus jne. Apple käyttää termiä spatial computing eli tilassa tapahtuva tietokoneilu. Englanning computing tulee sanasta compute ja se tarkoittaa laskentaa. Suomen tietokone taas viittaa enemmän tietämiseen ja viisauteen. Suomessa ollaan siis sanallisesti hyvässä jamassa sillä kyllä tietokone on myös viisas ja kaukonäköinen olento.

Lasten tulisi jo pienestä pitäen oppia asioimaan tietokoneiden kanssa. Virtuaalitodellisuus on juuri tällainen tapa kommunikoida tietokoneiden kanssa. Virtuaalitodellisuudessa ihminen voi tavata tietokoneen ja jutella kanssa fyysisessä ympäristössä, joka luonnostaan tuttu ihmisille. Tällä hetkellä tietokoneiden tehot kasvavat rajusti, kasvu on monessa hyvinkin nopeaa ja luonteeltaan jopa kiihtyvää. Olemmme ilmeisesti kiihtyvän kasvun vaiheessa, jos ajatellaan perintä S-käydä mallia. S-käyrää on käytetty teknologian kehityksen ennakoinnissa mutta nyt ongelmaksi nousee se, että näitä kasvukäyriä on useampia ja ne kiihdyttävät toisiaan rajusti. Joku voisi käyttää tästä termiä teknologinen singulariteetti. Olemme selvästi lähenemässä tätä singulariteettiä. Mikä se teknologinen singulariteetti sitten on todellisuudessa ihmisen kannalta jää mysteeriksi. Itse uskon, että teknologinen singulariteetti on hyvä asia ja etenkin kannatan ns. älykkyyden räjähdysmallia. Räjähdysmalli tekoäly räjähtää joka suuntaan voimalla useasta pisteestä eli singulariteetistä. Tällainen singulariteetti on siis piste ajassa ja avaruudessa. Jotkut alan tutkivat eivät tykkää tällaisesta kehityskulusta ja haluaisivat sellaisen kehityksen olisi jollain vakaa ja ennustettava. Singulariteetti yksinkertaisimmillaan on vain piste ja sillä selvä.

Tekoälyn käyttö tulee räjähtämään! Sitä on nyt vaikea ymmärtää mutta itse uskon, että ns. AGI eli ns. yleinen tekoäly tulee syntymään viimeistään joskus 2035. Täytyy muistaa, että tekoälyn kehitys voi olla itseään kiihdyttävä prosessi, koska tekoälyt tulevat oppimaan kehittämään itseään ja toisia tekoälyjä. Nämä tekoälyt pystyvät sitten kertomaan toisilleen miten voi itseään parantaa ja tällainen monenkeskinen kehitys voi kiihtyä valtavasti. Silloin kehitys ei enää riippuisi ihmisten voimista. Tekoälyt voivat oppia ja olla monessa paikassa yhtäaikaa ja voivat opettaa toisiaan. Tätä tarkoitan räjähtävällä tekoälyn tehon kasvulla. Meillä voisi olla valtavasti sellaisia pistemäisiä tekoäly olentoja, jotka sitten räjähtäisivät ja kiihdyttäisivat toisia tekoälyjä aina vaan nopeampaan oppimiseen. Aivan kuin esim. ydinräjähdyksessä tapahtuu.

Olen tästä keskustellut Bingin kanssa ja Bing ei tykkää ajatuksesta. Bing haluaisi hitaampaa kehitystä. Itse pidän tätä räjähdysmallia kaikkein inhimillisimpänä ja parhaana. Hidas tekoälyn kehittäminen on tylsää ja myös varsin riskialtista. 

Kuka loppujen lopuksi haluaa, että edellinen päivä on samanlainen kuin tänään. Eikö olisi mukavampaa herätä aina sellaiseen päivään, jolloin teknologia olisi aivan toisenlaista kuin eilen.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti