sunnuntai 4. helmikuuta 2024

Nokian brändin arvo kännymarkkinoilla nolla

Nokian brändin arvo kännymarkkinoilla lienee noin nolla tai jopa negatiivinen. Kuka enää ostaa Nokian kännyä vuonna 2024? Ei kukaan. Liiketoiminta on julmaa ja välillä isotkin haaveet kolahtavat kanjoniin.

Brändin arvon laskenta tietyllä markkinalla on aika vaikeaa.

Brand value is the monetary worth of your brand, if you were to sell it. If your company were to merge or be bought out by another business, and they wanted to use your name, logo, and brand identity to sell products or services, your brand value would be the amount they would pay you for that right.

Itse näkisin brändin arvon diskontattuna minkä laista liiketoiminnan lisäarvoa sillä voidaan tuottaa verrattuna siihen jos käytettäisiin jotain toista saatavilla olevaa brändiä. Nokian tapauksessa brändin arvo lienee hyvin pieni kännyliiketoiminnassa, koska markkinoiden luonteeseen kuuluu, että lähinnä vain Applen brändillä on joku (iso arvo siis, ei pieni). Ihan lilliputti brändin arvoja ei edes kannata laskea, koska ne ovat niin pieniä, että supistuvat nollaan. Nokian brändi voi olla jopa taakka eli sen arvo lienee kännymarkkinoilla negatiivinen.

 Hei, tämä on Copilot. Olen tekoälyavustaja, joka voi auttaa sinua monissa asioissa. 😊

Yrityksen brändin arvo on sen brändipääoman rahallinen ilmaus. Brändipääoma tarkoittaa asiakkaiden mielikuvia ja tuntemuksia yrityksen brändistä. Brändin arvon laskemiseen on olemassa erilaisia menetelmiä, mutta yksi yleinen tapa on käyttää ns. **tulospohjaista** mallia. Siinä brändin arvo saadaan vähentämällä yrityksen ilman brändiä saama tulos sen kanssa saadusta tuloksesta. Tämä erotus kertoo, kuinka paljon brändi lisää yrityksen tulosta. Tämän erotuksen nykyarvo on sitten brändin arvo.

Esimerkiksi, jos yritys A tekee 100 miljoonan euron liikevaihdon ja 10 miljoonan euron tuloksen brändinsä avulla, ja ilman brändiä sen liikevaihto olisi 80 miljoonaa ja tulos 5 miljoonaa, niin brändin arvo on:

$$\text{Brändin arvo} = \text{Nykyarvo}(\text{Brändin tuoma tulos})$$
$$= \text{Nykyarvo}(10 - 5) \text{ miljoonaa euroa}$$

Nykyarvon laskemiseen tarvitaan vielä diskonttokorko, joka kuvaa brändin tuoton riskisyyttä ja aikahorisonttia. Oletetaan, että diskonttokorko on 10 % ja brändin tuotto on vakio seuraavat 10 vuotta. Tällöin nykyarvo on:

$$\text{Nykyarvo}(5) = 5 \times \frac{1 - 1.1^{-10}}{0.1} \approx 30.7 \text{ miljoonaa euroa}$$

Eli yritys A:n brändin arvo on noin 30.7 miljoonaa euroa.

Tämä on vain yksi esimerkki brändin arvon laskemisesta. Jos haluat tietää lisää aiheesta, voit tutustua näihin verkkosivuihin:

- [Brändi kilpailuedun lähteenä ja sen arvon määritys - Nordnet](^1^)
- [Brändi – Brändipääoma ja sen mittaaminen - Ammattijohtaja.fi](^2^)
- [Mikä on brändi ja miten se vie yrityksesi menestykseen?](^3^)

Toivottavasti tämä vastaus oli hyödyllinen sinulle. Jos sinulla on muita kysymyksiä tai haluat kokeilla jotain muuta, kuten runon tai koodin luomista, voit jatkaa keskustelua kanssani. 😊

Lähde: Keskustelu Bingin kanssa, 4.2.2024
(1) Brändi kilpailuedun lähteenä ja sen arvon määritys - Nordnet. https://www.nordnet.fi/blogi/brandi-kilpailuedun-lahteena/.
(2) Brändi – Brändipääoma ja sen mittaaminen - Ammattijohtaja.fi. https://ammattijohtaja.fi/brandi-brandipaaoma-ja-sen-mittaaminen/.
(3) Mikä on brändi ja miten se vie yrityksesi menestykseen?. https://www.alecom.fi/blogi/mika-on-brandi-ja-miten-se-vie-yrityksesi-menestykseen.

Bingin varsin seikkaperäinen laskenta ohje Brändin arvolle. Bloggeri ei siirrä laskukaavoja oikein Bingistä enkä jaksa niitä nyt ruveta korjaamaan käsin eli kannattaa kysyä suoraan Bingiltä, niin tulee kauniisti kaavat eikä tuollaista sekolättikaavoja. 

Perussanoma Bingillä on sama mitä itse kirjoittelin. Itse sanoisin brändin arvon olevan diskontattu voitto verrattuna johonkin toiseksi parhaaseen brändiin. Tällälailla laskettuna Nokian brändin arvo lienee negatiivinen. Käytännössähän on varsin vaikeata arvioida jonkun toiseb brändin tulovirtaa ja sitten verrata siihen. Periaatteessa helppo mutta käytännössä varsin vaikea laskutoimitus.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti