Nyt kannattaa ottaa vakavaan tarkasteluun Helsinki-Tallinna –tunneli, jonka hinnaksi on alustavasti arvioitu kolme miljardia. Jos tunneli on näin edullinen, se kannattaa rakentaa ehdottomasti. Jos matkustajamääräksi oletetaan varovaisesti kymmenen miljoonaa henkeä vuodessa, ovat pääomakustannukset vaivaiset parikymppiä matkustajaa kohden. Ja päälle vielä se tavaraliikenne.http://www.soininvaara.fi/2011/11/13/tallinna-tunneli-uuteen-harkintaan/
Mistäköhän Soininvaara 10 miljoonaa matkustajaa tempaa tunnelille?Risteilymatkustajat eivät välttämättä lähde tunneliin, koska monet tykkäävät risteillä. 3 miljardin euron rakennuskustannus kuulostaa liian alhaiselta. Oikea arvio lienee lähempänä 15 miljardia euroa. 15% korolla pelkät korkokustannukset olisivat yli 2 miljardia euroa vuodessa. Jos matkustajia olisi 1 miljoona, niin se tekisi pelkkiä korkoja noin 2000 euroa per matkustaja eli aika paljon enemmän mitä Soininvaara arvioi. Tähän tulee lisäksi vielä lainojen lyhennykset+tunnelin huolto, korjaus, turvallisuus jne eli yhden matkustajan matkustamisen hinnaksi tulisi lähemmäs 4000 euroa. 4000 euron matkustajia ei siellä olisi yhtään eli loppujen lopuksi tunnelilla ei olisi yhtään matkustajaa ilman valtavia tukiaisia.
Tavarajunat muodostettaisiin Suomessa ”pitkämatkaisen junan periaatteella”. Tavaravaunut koottaisiin veturin vetokykyä vastaaviksi kokojuniksi, jotka vedettäisiin ilman vaununvaihtoja junan suurimmalla sallitulla nopeudella Helsinkiin ja edelleen pysähtymättä tunnelin kautta Tallinnaan. Sieltä Berliiniin menevälle radalle, jollekin Berliinin isoista vaihtoratapihoista ja lopulta eurooppalaisen asiakkaan määrittelemälle yrityksen tai terminaalin tuloraiteelle.http://www.ts.fi/online/mielipiteet/lukijoilta/274473.html
http://ilmastohuijaus.blogspot.com/2011/11/haloska-ja-hesari-pilasivat-isanpaivani.html
http://kansanedustaja.info/eurooppa-palaa-raiteille
http://www.pekkahaavisto.net/?p=542
http://www.soininvaara.fi/2008/08/19/tallinnan-tunneli-ja-kanaalitunneli/
http://www.epl.ee/news/eesti/ratas-kaasaks-helsingi-tallinna-tunneli-ehitamisele-erasektori.d?id=51062371
Kannattaisiko tutkia velkakelloa ennenkuin velkaannutaan lisää?
http://velkakello.fi/
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti