Alexander Stubb voitti presidentin vaalit. Stubb lienee hyvä presidentti. Haavisto oli vähän vanha ja heikosti kouluja käynyt.
Stubb vie Suomen Kekkosen-Paasikiven-Ahtisaari-Halosen linjalta uuteen suuntaan. Stubbin pitäisi työkokemuksensa perusteella tuntea EU asiat aika hyvin. Suomi on EU:ssa ja sieltä ei pois pääse. Toisaalta mihin sitä EU:sta pois menisi. Pohjoismaiden yhteistyö olisi vaikeaa EU:n ulkopuolelta. Välit on Venäjään rikottu eli sinnekään suuntaan ei voi suuntautua. Ainoaksi vaihtoehdoksi jää yhteistyön Länteen syventäminen. Venäjä on osoittaunut monessa mielessä umpikujaksi. Venäjä on teknologisesti ja taloudellisesti suhteellisen kehittymätön valtio. Sille ei voi mitään. Suomen kannattaa kuitenkin käyttää mahdollisimman paljon huipputeknologiaa. Yhdysvallat on vieläkin huipputeknologiassa johtava valmistaja vaikka Kiina yrittääkin syrjäyttää Amerikan.
Suomalaisille Amerikka on kuitenkin läheisempi valtio kuin Venäjä. Kiina on niin kaukana, että sen varaan ei voi mitään rakentaa. Itse koen Yhdysvallat läheisempänä kuin esim. Saksan. Yhdysvaltoihin suuntautuminen lienee tässä tilanteessa järkevintä. Yhdysvallat on kuiten Singulariteettiteknologioiden johtava valmista. Sille ei voi mitään. Yhdysvalloissa on syvää uskonnollisuutta mutta onneksi hekin ymmärtävät dollarin/euron arvon eivätkä sotke liiketoimintaa ja uskoa keskenään. Kiinalaisten kanssa on tietysti sillälailla helpompaa tehdä liiketoimintaa, että Kiinalaiset eivät anna abdurdien uskonnollisten määräysten sotkea liiketoimintaa vaan Kiinassa nimenomaan dollari ratkaisee. Se on hyvä. En itse tykkää siitä, että liiketoimintaan sotketaan usko. Se on katastrofaalinen tie.
Tulehtunut maailmanpoliittinen tilanne on saanut Euroopan unionin yhdessä länsimaisten kumppaniensa kanssa uudelleen harkitsemaan perinteistä talous- ja turvallisuuspolitiikan välistä jakoa. Etenkin Venäjän ja Kiinan harjoittama taloudellisten keskinäisriippuvuuksien hyväksikäyttö on nostanut pöydälle yhä jämäkämpien politiikkainstrumenttien käyttöönoton. Tämä kuitenkin vaatii tasapainottelua määrätietoisuuden ja jo nyt kireiden olosuhteiden huonontamisen välillä.
Taloudellisella turvallisuudella tarkoitetaan yleisesti ottaen ajatusta siitä, että kansallinen turvallisuus ei rajoitu ainoastaan suoriin aseellisiin uhkiin vaan pitää sisällään myös ne riskitekijät, jotka kohdistuvat kansallisesti tärkeisiin taloudellisiin virtauksiin. Tällaisia ovat esimerkiksi resurssien, hyödykkeiden tai rahoituksen tarjonta. Tämän lisäksi käsitteen piiriin saatetaan vaihtelevasti niputtaa muita uhkia, kuten kaksikäyttötuotteiden joutuminen vääriin käsiin. Jopa vihamielisten valtioiden taloudellinen, ja täten aseellinen, kehittyminen saatetaan nähdä uhkana.
Euroopan unioni kohtasi ensimmäisen näistä uhista Putinin hyökättyä Ukrainaan kaksi vuotta sitten. Pyrkiessään kasvattamaan Ukrainan tukemisen kustannuksia Venäjä on käyttänyt hyväkseen Euroopan riippuvuutta venäläisestä energiasta sulkemalla kaasuhanansa länteen. Ukrainan sota ei siten havahduttanut EU-päättäjiä ainoastaan Venäjän sotilaalliseen uhkaan, vaan myös yleisempään tietoisuuteen siitä, miten unionin periaatteellista taloudellista avoimuutta saatetaan käyttää sitä itseään vastaan.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti